الجمعة، 8 أكتوبر 2010

دود المش


كتير مننا بيحب ما يطلق عليه الجبنه القد يمه ( المش ) بس الأكله الشعبيه دي إذا جاز لنا أن نطلق عليها الصنف الرئيسي لمائدة الفقراء : أصبحت من مشهيات مائدة الأغنياء . وهي البديل الرئيسي ( للكفيار ) بالنسبه لأهل الريف
وبالذات في محافظات الصعيد . ويتفننون في صناعتها وكل ما طال عمرها كانت أحسن وأطعم وأهل الصعيد يتبارون
في الكلام عنها . فتجد الواحد منهم يقول للآخر انا عندي جبنه بقالها سنه والآخر يقول انا عندي خزين سنتين . يعني
بتلاقي الجماعه إياهم بيتباروا علي النبيذ ويقول انا عندي نبيذ معتق . بس الفقراء مش حايوصلوا للنبيذ : مش مهم
المهم ان الكل أكل ( المش ) وعشان المش افتكرت المثل اللي بيقول (( دود المش منه فيه )) والأغنياء ، والفقراء
اتفقوا علي المش .. خلونا نحط الموضوع جنب بعضه . الشعب منه الحكومه ومجلس الشوري و مجلس الأمه (الشعب)والوزراء ومنه رجال الأعمال ومنه العامل ومنه الفلاح ، والفران وغيره وكل مهنه موجوده من الشعب والكل بياكل في بعضه وعايش مع بعضه . ذي دود المش منه فيه . حاجه واحده بس لسه مجلهاش الدود وربنا يحفظها لينا لأنها هيه الدرع الواقي ( قواتنا المسلحه) هيه اللي لسه بعيد ه عن الدود وعن الوطن بتزود . وياريت ناكل المش من
غير مناكل في بعضنا ...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق