الجمعة، 8 أكتوبر 2010

جياع لا تأكل اللحم


إستوقفني خبر مقابلة السيد الرئيس لبعض الفنانين : بمناسبة عيد الفن . طبعا شيء عادي إن رئيس الدولة يستقبل فنانيها ؟ لاكن اللي لفت نظري إنه قعد معاهم ( أربع ساعات ) حسيت بيني وبين نفسي إنها مقابلة فيها الكثير
من الحوار والنقاش في امور تهم البلد ، ولاكني لما تابعت الموضوع من لقائات الفنانين في البرامج التلفزيونه إنهم ماتكلموش في حاجه من ذلك ، المهم انهم قالوا لسيادة الريس مشاكلهم ، وبعدين قلت سئلت نفسي ؟ ليه الريس ما قعدش
ساعه مع اطباء مصر ، وساعه مع مهندسين مصر ، وساعه مع محاميين مصر ، وساعه مع عمال مصر : تبقي اربع ساعات برضه مش كده ولا إيه . بس الموضوع اللي خلاني اكتب المقاله غير كده . لأني لما شفت الفنان عزت العلايلي
في المقابله إفتكرت فيلم ( ذئاب لا تأكل اللحم ) اللي مثله في السبعينات في الكويت مع ناهد شريف ، قلت الريس معندهوش خبر إن كيلو الحمه بقي بسبعين جنيه . يبقي الشعب مش حاياكل اللحمه ؟ طيب مين اللي حياكل . طبعا مش احنا ، وكمان فيه حاجه تانيه . نشوف باقي الأسعار اللي بقت مولعه نار . الباميه بستة جنيهات ، والطماطم ، والفاصوليا
بعشره وغيره .. بلاش ياريس من الفن اللي مش وقته لأنه مش حيأكل الغلابه . ياريس شوف التعليم وأخباره ، وشوف الغلبان ، وأعذاره . الشعب بتاعك صبور قوي . ومش طماع هوا عا وز بس يكون مستور . لما الفقير بيعدي علي مطعم حاتي . بيهاتي . الناس بتاكل في بعضها . الكل ماشي في الشارع شايل طجين سته . انا مش باقول نقد ولا حاجه
انا باكلم نفسي المحتاجه . انا حاكره الفن وانا جعان . ويوم مالاقي كيلو لحمه واكل عيالي حاشوف الفن والفنانين . طبعا دوشت دماغكم . بس احب اقول ان فيلم . ذئاب لاتأكل اللحم بيتكلم عن الطبقه المخملية اللي كانت عايشه في الكويت في السبعينات . وعن لحم البني ادمين ( الستات ) واعتقد إن الطبقه المخمليه عايشه في وسطنا دلوقت وربنا يكفينا شر المستخبي ...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق